Page 121 - 3. FIQH
P. 121
121
1146-55 (1016); MS, VI, 323-58; IG, IV, 111-6; LM, IV, 198-202 (531); NT, II,
77-84; KZ, II, 629; KZ, VI, 380; KZ, VII, 544; HAB, I, 690-1, s.v. Ibn Hazm al-
Zahiri; F. Pons Boigues, “Dos obras importantísimas de Abenházam”, Homenaje
a Menéndez y Pelayo, Madrid, 1899, pp. 509-13; Pons, 130 (103); M. Asín
Palacios, “El cordobés Abenházam, primer historiados de las ideas religiosas”,
Discurso de ingreso en la Academia de la Historia, Madrid, 1924; GAL, I, 399-
400; SI, 692-7; González Palencia, Literatura, pp. 22, 64-5, 155-172; E. García
Gómez, “La entrada de Ibn Hazm en el mundo oficial”, AA XVIII (1953), pp. 437-
1
8; Zirikli, IV, 254-55; MK, VII, 16-7; MK, XIII, 405; EI , II, 407-10 (C. van
2
Arendonk); EI , III, 814-22 (R. Arnaldez); R. Arnaldez, Grammaire et théologie
chez Ibn Hazm de Cordoue: essai sur la structure et les conditions de la pensée
musulmane, París, 1956; ,Abbas, Ta,rij, pp. 303-22 (3); Haykal, al-Adab al-
andalusi, pp. 351-9, 395-9; E. Terés, “Enseñanzas de Ibn Hazm en la Yadwat al-
muqtabis de al-Humaydi”, AA XXIX (1964), pp. 147-78; Rosenthal,
Historiography, p. 355 (I,lan), 603 (al-Sajawi, al-Yawahir wa-l-durar); I. al-
Namr, “al-Imam Ibn Hazm ,alim al-Andalus”, Da,wat al-haqq 11/5 (1968), pp.
122-5; Urvoy, “Baléares”, p. 98, nota 23, passim; al-Wadgiri, Abu ,Ali l-Qali, p.
405, nº 20; ,A. H. Uways, Ibn Hazm al-andalusi wa-yuhudu-hu fi l-baht al-ta,riji
wa-l-hadari, El Cairo, s.d.; ,A.K. Jalifa, Ibn Hazm al-Andalusi. Hayatu-hu wa-
adabu-hu, Beirut, s.d.; M. Abu Zahra, Ibn Hazm, El Cairo, 1954; Z. Ibrahim, Ibn
Hazm al-Andalusi al-mufakir al-zahiri al-mawsu,i, El Cairo, 1966; A.M. Turki,
Polémiques entre Ibn Hazm et Bagi sur les principes de la loi musulmane. Essai
sur le littéralisme zahirite et la finalité malikite, Alger, 1976 (trad. árabe Beirut:
DGI, 1986); ,U. Farruj, Ibn Hazm al-kabir, Beirut, 1980; M. Abu Laila, “An
introduction to the life and work of Ibn Hazm”, Islamic Quarterly 29 (1985), pp.
75-100; Ah. Ibn Nasir al-Hamd, Ibn Hazm wa-mawqifu-hu min al-Ilahiyyat, La
Meca, 1986; Abu ,Umar ,Umar b. Mahmud, Tayrid al-ruwat alladina takallama
an
an
fi-him Ibn Hazm yarh wa-ta,dil muqarana ma,a aqwal a,immat al-yarh wa-l-
ta,dil, ,Amman, 1988; Faruq ,Abd al-Mu,ti, Ibn Hazm al-Zahiri, Beirut: Dar al-
kutub al-,ilmiyya, 1992; E. Riad, “La présentation de soi-même d,Ibn Hazm”,
Actas XVI Congreso UEAI, pp. 433-441; R. Pinilla (ed.), Milenario de Ibn Hazm
(994-1064). Textos y artículos, Córdoba: Diputación de Córdoba/Universidad de
Córdoba/ Parlamento de Andalucía y Ayuntamiento de Córdoba, 2000; Ibn Hazm
,Ali ibn Ahmad ibn Sa,id (d. 456/1064): texts and studies, collected and reprinted
by Fuat Sezgin, in collaboration with Mazen Amawi, Carl Ehrig-Eggert, Eckhart
Neubauer, Frankfurt am Main: Institute for the History of Arabic-Islamic Science
at the Johann Wolfgang Goethe University, 1999, Islamic Philosophy, vol. 73
(Publications of the Institute for the History of Arabic-Islamic Science); Tawfiq b.
Ahmad al-Galbazuri al-Idrisi, al-Madrasa al-zahiriyya bi-l-Magrib wa-l-Andalus,
Beirut: Dar Qutayba, 1410/1990; S. Kaddouri, “Identificación de un manuscrito
andalusí anónimo de una obra contra Ibn Hazm al-Qurtubi”, AQ 22/2 (2001), pp.
299-319; Anwar Zu,bi, Zahiriyyat Ibn Hazm al-Andalusi mas,alat al-ma,rifa wa-
manahiy al-baht, 2 ed., Beirut: al-Ma,had al-,alami li-l-fikr al-islami, 2009; “Ibn
Hazm, Abu Muhammad”, BA, 3, 392-443, nº 596 [J. M. Puerta Vílchez, excepto
obras nº 3, 6, 11, 18, 26, 32, 36, 69, 78, 89, 102, 103, 105, 115, 120, 123, 130,
131, 134, 140: R. Ramón Guerrero]; BA, Apéndice, 233, nº 596 [J. M. Puerta
121
1146-55 (1016); MS, VI, 323-58; IG, IV, 111-6; LM, IV, 198-202 (531); NT, II,
77-84; KZ, II, 629; KZ, VI, 380; KZ, VII, 544; HAB, I, 690-1, s.v. Ibn Hazm al-
Zahiri; F. Pons Boigues, “Dos obras importantísimas de Abenházam”, Homenaje
a Menéndez y Pelayo, Madrid, 1899, pp. 509-13; Pons, 130 (103); M. Asín
Palacios, “El cordobés Abenházam, primer historiados de las ideas religiosas”,
Discurso de ingreso en la Academia de la Historia, Madrid, 1924; GAL, I, 399-
400; SI, 692-7; González Palencia, Literatura, pp. 22, 64-5, 155-172; E. García
Gómez, “La entrada de Ibn Hazm en el mundo oficial”, AA XVIII (1953), pp. 437-
1
8; Zirikli, IV, 254-55; MK, VII, 16-7; MK, XIII, 405; EI , II, 407-10 (C. van
2
Arendonk); EI , III, 814-22 (R. Arnaldez); R. Arnaldez, Grammaire et théologie
chez Ibn Hazm de Cordoue: essai sur la structure et les conditions de la pensée
musulmane, París, 1956; ,Abbas, Ta,rij, pp. 303-22 (3); Haykal, al-Adab al-
andalusi, pp. 351-9, 395-9; E. Terés, “Enseñanzas de Ibn Hazm en la Yadwat al-
muqtabis de al-Humaydi”, AA XXIX (1964), pp. 147-78; Rosenthal,
Historiography, p. 355 (I,lan), 603 (al-Sajawi, al-Yawahir wa-l-durar); I. al-
Namr, “al-Imam Ibn Hazm ,alim al-Andalus”, Da,wat al-haqq 11/5 (1968), pp.
122-5; Urvoy, “Baléares”, p. 98, nota 23, passim; al-Wadgiri, Abu ,Ali l-Qali, p.
405, nº 20; ,A. H. Uways, Ibn Hazm al-andalusi wa-yuhudu-hu fi l-baht al-ta,riji
wa-l-hadari, El Cairo, s.d.; ,A.K. Jalifa, Ibn Hazm al-Andalusi. Hayatu-hu wa-
adabu-hu, Beirut, s.d.; M. Abu Zahra, Ibn Hazm, El Cairo, 1954; Z. Ibrahim, Ibn
Hazm al-Andalusi al-mufakir al-zahiri al-mawsu,i, El Cairo, 1966; A.M. Turki,
Polémiques entre Ibn Hazm et Bagi sur les principes de la loi musulmane. Essai
sur le littéralisme zahirite et la finalité malikite, Alger, 1976 (trad. árabe Beirut:
DGI, 1986); ,U. Farruj, Ibn Hazm al-kabir, Beirut, 1980; M. Abu Laila, “An
introduction to the life and work of Ibn Hazm”, Islamic Quarterly 29 (1985), pp.
75-100; Ah. Ibn Nasir al-Hamd, Ibn Hazm wa-mawqifu-hu min al-Ilahiyyat, La
Meca, 1986; Abu ,Umar ,Umar b. Mahmud, Tayrid al-ruwat alladina takallama
an
an
fi-him Ibn Hazm yarh wa-ta,dil muqarana ma,a aqwal a,immat al-yarh wa-l-
ta,dil, ,Amman, 1988; Faruq ,Abd al-Mu,ti, Ibn Hazm al-Zahiri, Beirut: Dar al-
kutub al-,ilmiyya, 1992; E. Riad, “La présentation de soi-même d,Ibn Hazm”,
Actas XVI Congreso UEAI, pp. 433-441; R. Pinilla (ed.), Milenario de Ibn Hazm
(994-1064). Textos y artículos, Córdoba: Diputación de Córdoba/Universidad de
Córdoba/ Parlamento de Andalucía y Ayuntamiento de Córdoba, 2000; Ibn Hazm
,Ali ibn Ahmad ibn Sa,id (d. 456/1064): texts and studies, collected and reprinted
by Fuat Sezgin, in collaboration with Mazen Amawi, Carl Ehrig-Eggert, Eckhart
Neubauer, Frankfurt am Main: Institute for the History of Arabic-Islamic Science
at the Johann Wolfgang Goethe University, 1999, Islamic Philosophy, vol. 73
(Publications of the Institute for the History of Arabic-Islamic Science); Tawfiq b.
Ahmad al-Galbazuri al-Idrisi, al-Madrasa al-zahiriyya bi-l-Magrib wa-l-Andalus,
Beirut: Dar Qutayba, 1410/1990; S. Kaddouri, “Identificación de un manuscrito
andalusí anónimo de una obra contra Ibn Hazm al-Qurtubi”, AQ 22/2 (2001), pp.
299-319; Anwar Zu,bi, Zahiriyyat Ibn Hazm al-Andalusi mas,alat al-ma,rifa wa-
manahiy al-baht, 2 ed., Beirut: al-Ma,had al-,alami li-l-fikr al-islami, 2009; “Ibn
Hazm, Abu Muhammad”, BA, 3, 392-443, nº 596 [J. M. Puerta Vílchez, excepto
obras nº 3, 6, 11, 18, 26, 32, 36, 69, 78, 89, 102, 103, 105, 115, 120, 123, 130,
131, 134, 140: R. Ramón Guerrero]; BA, Apéndice, 233, nº 596 [J. M. Puerta
121