Page 18 - 13. FILOSOFIA
P. 18
18

julafa, wa-minhay al-wulat wa-l-umara,, tal vez de la obra de al-
Turtusi: Ms. Ambrosiana, CCCLI:N.
- Compendios: Ms. Leiden Acad., 184, Or., 1526(17) (HAM, p.
339).
Trans. y otros:
31.4. [K. sirr al-asrar].
Fierro, “Estudio al-Turtusi”, pp. 54-5.

32. ,Aa. b. M. b. al-Sid; Abu M.; Ibn al-Sid al-Batalyawsi; al-Batalyawsi al-Nahwi (444/1052-
521/1127).
Referencias en IX. Gramática; v. I. Corán; II. Hadiz; III. Fiqh; IV. Dogmática; V.
Mística; VI. Historia; VII. Poesía; VIII. Adab; X. Medicina; XII. Alquimia; XIV.
Faharis; XV. Otros.
Obras:
32.1. K. al-hada,iq//K. al-dawa,ir.
2
Zirikli, IV, 123; EI , I, 1125; M. Asín Palacios, “Ibn al-Sid de Badajoz y su Libro
de los Cercos (Kitab al-hada,iq)”, AA V (1940), pp. 45-154; Lomba, La filosofía
islámica en Zaragoza, pp. 191-208; R. Ramón Guerrero, “Influencia de al-Farabi
en Ibn al-Sid de Badajoz”, La Ciudad de Dios CCVIII/2-3 (1995), pp. 353-364;
A. Elamrani-Jamal, “Ibn al-Sid al-Batalyawsi et l,enseignement d,al-Farabi”, BEO
XLVIII (1996), pp. 155-164; J. Cobos, “Evolución del concepto de número: el
número en el Libro de los cercos de Abu Muhammad Abdallah b. Muhammad Ibn
al-Sid al-Batalyawsi”, en F. Díaz Esteban (ed.), Bataliús. Reino taifa de Badajoz.
Estudios, Madrid: Letrúmero, 1996, pp. 63-76; Juan Antonio Pacheco Paniagua,
“Ibn al-Sid de Badajoz: un neoplatónico errante”, Batalius II, Letrumero, Madrid,
1999, pp. 107-120; BA, 5, 304-337, nº 1151/5; Ayala Eliyahu, “Muslim and
Jewish philosophy in al-Andalus: Ibn al-Sid al-Batalyawsi and Moses ibn Ezra”,
en A. Ashur (ed.), Judaeo-Arabic Culture in al-Andalus. 13th Conference of the
Society for Judaeo-Arabic Studies. Cordoba 2007. Series Judaeo-Islamica I,
Cordoba, 2013, pp. 51-63; G. de Callataÿ, “From Ibn Masarra to Ibn ,Arabi:
references, shibboleths and other subtle allusions to the Rasa,il Ikhwan al-Safa, in
the literature of al-Andalus”, en A. Straface, C. de Angelo and A. Manzo (ed.),
Festschrift Carmela Baffioni, Studi Magrebini, en prensa.
- Ms. Berlín (Ahlwardt, II, 528, nº 2303/4).
- Ms. Leiden Or. 2926 (HAM, p. 105).
- Ms. Estambul: J. Taylor, “Neoplatonic Texts in Turkey: Two Manuscripts
Containing Ibn Tufayl’s Hayy Ibn Yaqzan, Ibn al-Sid’s Kitab al-hada,iq, Ibn
Bajja’s Ittisal al-,aql bi-insan, the Liber de Causis and an Anonymus Neoplatonic
Treatise on Motion”, MIDEO 15 (1982), pp. 251-62.
- Ms. Nasiriyya, Deoband: M.S. Khan, “India”, en G. Roper (ed.), World Survey
of Islamic Manuscripts, vol. I, London: Al-Furqan Islamic Heritage Foundation,
1992, p. 411: aparece como,Abd Allah al-Batalyawsi (d. 1127), al-Hada,iq, pero
se afirma que trata de “the lives of the Imams of the Zaydi sect”.
- Traducción hebrea Samuel b. Tibbon: D. Kaufmann, Die Spuren al-Bataljusi’s
in der jüdischen Religionsphilosophie, Nebst einer Ausgabe der hebraïschen
Übersetzungen seiner Bildlichen Kreise, Budapest, 1880 (Amsterdam, 1967).
- Tard. hebrea anónima: G. Vajda, “Une version hébraïque inconnue des Cercles
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23