Page 35 - 13. FILOSOFIA
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IV, 37 (1493); IG, II, 478-482; NT, I, 607-615; IL, IV, 117-120 (509); HAB, II,
19
98, s.v. Ibn Tufayl; HAB, II, 100, s.v. al-Wadi Asi ; Pons, 252 (203); Suter,
Mathematiker, p. 125, nº 304; GAL, I, 460; SI, 831-832; González Palencia,
1
Literatura, pp. 234-8; Zirikli, VI, 249; MK, X, 259; EI , II, 450-451 (B. Carra de
2
Vaux); EI , III, 981-982 (B. Carra de Vaux); León Gauthier, Ibn Thofail, sa vie,
ses oeuvres, París, 1909, reimp. 1983 (reseña de I. Guidi, RSO III (1910), pp. 639-
41); N. Morata, “Avempace”, La Ciudad de Dios CXXXIX (1924), pp. 180-194;
M. Cruz Hernández, Historia del Pensamiento Islámico, II, pp. 95-114;
Ortega/del Moral, Diccionario, pp. 123-125; R. Kruk, “Neoplatonists and after:
from Ibn Tufayl to Ibn al-Nafis”, en A. Vanderjagt and D. Pätzold (ed.), The
Neoplatonic tradition. Jewish, Christian and Islamic themes, Köln: Dinter, 1991;
Viguera, “Las ideas políticas en al-Andalus”, p. 35; L. Conrad, “An Andalusian
physician at the court of the Muwahhids: some notes on the public career of Ibn
Tufayl”, AQ XVI (1995), pp. 3-14; L.L. Conrad (ed.), The world of Ibn Tufayl,
Leiden, 1995; L.E. Goodman, Ibn Tufayl, en S.H. Nasr y O. Leaman (eds.),
History of Islamic Philosophy; E. Fricaud, “Les talaba dans la société almohade
(Le temps d,Averroès)”, AQ XVIII (1997), pp. 385-6; Ibn Tufayl Muhammad ibn
,Abdalmalik ibn Muhammad (d. 581/1185): texts and studies, collected and
reprinted by Fuat Sezgin in collaboration with Mazen Amawi, Carl Ehrig-Eggert,
Echart Neubauer, Frankfurt am Main: Institute for the History of Arabic-Islamic
Science at the Johann Wolfgang Goethe University, 1999; “Ibn Tufayl, Abu
Bakr”, BA, 5, 498-503, nº 1260 [J. M. Puerta Vílchez-J. Lirola Delgado]; M.
Forcada, Ética e ideología de la ciencia: el médico filósofo en al-Andalus (ss. X-
XII), Almería: Fundación Ibn Tufayl, 2011.
v. V. Mística; VII. Poesía; X. Medicina; XII. Astronomía; XV. Otros.
Obras:
41.1. T.T. fi anwa, al-falsafa min al-tabi,iyyat wa-l-ilahiyyat.
AW, 172/194.
41.2. Risalat Hayy b. Yaqzan/Risalat Hayy b. Yaqzan fi asrar al-hikma al-masriqiyya//K.
asrar al-hikma al-masriqiyya.
Mu,yib, p. 172/207; SR, trad., p. 55; Ibn al-Akfani apud Hermosilla, “Sobre
bibliografía árabe”, p. 273; IG, II, 479; NT, III, 193; KZ, III, 393 (6115); IL, IV,
118 (509); HAB, II, 98, 100; Pons, 252 (203); M. Asín Palacios, “El filósofo
autodidacto”, Revista de Aragón II (1901), pp. 25-27, 57-60 y 89-91; F. Codera,
“El filósofo autodidacto de Aben Tofail”, BRAH XXXVIII (1901), pp. 5-8; GAL,
2
1
I, 460; SI, 831; MK, X, 259; EI , II, 450-1; EI , III, 981-2; G. Vajda, “D,une
attestation peu connue du thème du Philosophe autodidacte”, AA XXXI (1966),
pp. 379-383; E. García Gómez, “Un cuento árabe, fuente común de Abentofayl y
Gracián”, Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos XLVII (1926), pp. 241-269;
W.M.Watt, “Philosophy and theology under the Almohads”, Actas del Primer
Congreso de Estudios Arabes e Islámicos, pp. 104-6; A. El Ghannouchi,
“L,insularité philosophique en Espagne musulmane d,après le récit d,Ibn Tufayl
Hay Ibn Yaqzan”, Actas IV Coloquio Hispano-Tunecino, pp. 119-128; S.S. Hawi,
Islamic naturalism and mysticism. A philosophical study of Ibn Tufayl,s Hayy ben
19 HAB duplica la biografía en HAB, II, 98 como M. b. Tufayl al-Magribi (m. 575/1179) y en HAB, II, 100 como M.
b. ,Am. b. Tufayl; Abu Bakr; al-Isbili (m. 581/1185).
IV, 37 (1493); IG, II, 478-482; NT, I, 607-615; IL, IV, 117-120 (509); HAB, II,
19
98, s.v. Ibn Tufayl; HAB, II, 100, s.v. al-Wadi Asi ; Pons, 252 (203); Suter,
Mathematiker, p. 125, nº 304; GAL, I, 460; SI, 831-832; González Palencia,
1
Literatura, pp. 234-8; Zirikli, VI, 249; MK, X, 259; EI , II, 450-451 (B. Carra de
2
Vaux); EI , III, 981-982 (B. Carra de Vaux); León Gauthier, Ibn Thofail, sa vie,
ses oeuvres, París, 1909, reimp. 1983 (reseña de I. Guidi, RSO III (1910), pp. 639-
41); N. Morata, “Avempace”, La Ciudad de Dios CXXXIX (1924), pp. 180-194;
M. Cruz Hernández, Historia del Pensamiento Islámico, II, pp. 95-114;
Ortega/del Moral, Diccionario, pp. 123-125; R. Kruk, “Neoplatonists and after:
from Ibn Tufayl to Ibn al-Nafis”, en A. Vanderjagt and D. Pätzold (ed.), The
Neoplatonic tradition. Jewish, Christian and Islamic themes, Köln: Dinter, 1991;
Viguera, “Las ideas políticas en al-Andalus”, p. 35; L. Conrad, “An Andalusian
physician at the court of the Muwahhids: some notes on the public career of Ibn
Tufayl”, AQ XVI (1995), pp. 3-14; L.L. Conrad (ed.), The world of Ibn Tufayl,
Leiden, 1995; L.E. Goodman, Ibn Tufayl, en S.H. Nasr y O. Leaman (eds.),
History of Islamic Philosophy; E. Fricaud, “Les talaba dans la société almohade
(Le temps d,Averroès)”, AQ XVIII (1997), pp. 385-6; Ibn Tufayl Muhammad ibn
,Abdalmalik ibn Muhammad (d. 581/1185): texts and studies, collected and
reprinted by Fuat Sezgin in collaboration with Mazen Amawi, Carl Ehrig-Eggert,
Echart Neubauer, Frankfurt am Main: Institute for the History of Arabic-Islamic
Science at the Johann Wolfgang Goethe University, 1999; “Ibn Tufayl, Abu
Bakr”, BA, 5, 498-503, nº 1260 [J. M. Puerta Vílchez-J. Lirola Delgado]; M.
Forcada, Ética e ideología de la ciencia: el médico filósofo en al-Andalus (ss. X-
XII), Almería: Fundación Ibn Tufayl, 2011.
v. V. Mística; VII. Poesía; X. Medicina; XII. Astronomía; XV. Otros.
Obras:
41.1. T.T. fi anwa, al-falsafa min al-tabi,iyyat wa-l-ilahiyyat.
AW, 172/194.
41.2. Risalat Hayy b. Yaqzan/Risalat Hayy b. Yaqzan fi asrar al-hikma al-masriqiyya//K.
asrar al-hikma al-masriqiyya.
Mu,yib, p. 172/207; SR, trad., p. 55; Ibn al-Akfani apud Hermosilla, “Sobre
bibliografía árabe”, p. 273; IG, II, 479; NT, III, 193; KZ, III, 393 (6115); IL, IV,
118 (509); HAB, II, 98, 100; Pons, 252 (203); M. Asín Palacios, “El filósofo
autodidacto”, Revista de Aragón II (1901), pp. 25-27, 57-60 y 89-91; F. Codera,
“El filósofo autodidacto de Aben Tofail”, BRAH XXXVIII (1901), pp. 5-8; GAL,
2
1
I, 460; SI, 831; MK, X, 259; EI , II, 450-1; EI , III, 981-2; G. Vajda, “D,une
attestation peu connue du thème du Philosophe autodidacte”, AA XXXI (1966),
pp. 379-383; E. García Gómez, “Un cuento árabe, fuente común de Abentofayl y
Gracián”, Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos XLVII (1926), pp. 241-269;
W.M.Watt, “Philosophy and theology under the Almohads”, Actas del Primer
Congreso de Estudios Arabes e Islámicos, pp. 104-6; A. El Ghannouchi,
“L,insularité philosophique en Espagne musulmane d,après le récit d,Ibn Tufayl
Hay Ibn Yaqzan”, Actas IV Coloquio Hispano-Tunecino, pp. 119-128; S.S. Hawi,
Islamic naturalism and mysticism. A philosophical study of Ibn Tufayl,s Hayy ben
19 HAB duplica la biografía en HAB, II, 98 como M. b. Tufayl al-Magribi (m. 575/1179) y en HAB, II, 100 como M.
b. ,Am. b. Tufayl; Abu Bakr; al-Isbili (m. 581/1185).